Сістэма прафілактыкі правапарушэнняў і злачынстваў ўключае ў сябе наступныя кампаненты:
1. Выяўленне вучняў «групы рызыкі».
2. Дыягностыку структуры асобы навучэнцаў вызначэнне прычын адхіляецца паводзін.
3. Ўстараненне прычын адхіленняў у паводзінах непаўналетняга:
- Змяненне характару асабістых адносін выхаванцаў з аднагодкамі і дарослымі;
- Уцягванне «цяжкіх» вучняў у розныя віды станоўчай дзейнасці;
- Змяненне ўмоў сямейнага выхавання.
4. Работа па прафілактыцы правапарушэнняў і злачынстваў сярод навучэнцаў.
Найбольш распаўсюджанымі педагагічнымі памылкамі і недахопамі з'яўляюцца:
1. Няведанне або слабое веданне асаблівасцяў вучня, умоў яго жыцця, сямейнага выхавання.
2. Няўменне або нежаданне педагогаў ўлічваць псіхалагічныя і індывідуальныя асаблівасці навучэнца.
3. Нявера ў духоўныя і фізічныя магчымасці навучэнца.
4. Няправільнае стаўленне да вучняў.
5. Адсутнасць належнага кантролю за вучобай і паводзінамі навучэнца.
6. Невыкананне патрабаванняў да вучню: і адзінства патрабаванняў да яго з боку старэйшых (педагогаў, бацькоў).
7. Злоўжыванне прамымі назойлівымі перасьцярогам.
8. Непавагу асобы вучня, яго вартасці.
9. Грубае грэблівае стаўленне старэйшых (педагогаў, бацькоў) да вучню.
10. Невыкананне пераемнасці сувязяў у выхаванні і перавыхаваньне навучэнцаў..
Куратар ў сваёй працы можа выкарыстоўваць наступныя формы працы з навучэнцамі дэвіянтнага паводзін:
- Індывідуальнае гутаркі з навучэнцамі.
- Наведванне навучэнцаў на хаце. Знаёмства з умовамі жыцця.
- Запрашэнне бацькоў, ва ўстанову адукацыі з мэтай азнаямлення з паспяховасцю, паводзінамі навучэнца.
- Сачыць за чытаннем у бібліятэцы, рэкамендаваць для чытання спецыяльную літаратуру.
- Прапаганда законаў работнікамі пракуратуры, міліцыі, ІДЗІ (лекцыі, гутарак, сустрэчы, кінафільмы і інш),
- Запрашаць работнікаў міліцыі для гутарак з навучэнцамі (агульныя гутаркі, індывідуальна з навучэнцамі)
- Замацаваць за асабліва цяжкімі навучэнцамі членаў бацькоўскага камітэта.
- Далучаць вучняў у грамадскае жыццё групы,ўстановы адукацыі. Даць пастаяннае даручэнне.
- Дапамагчы навучэнцам знайсці справу па душы: секцыя, факультатыў і г.д.
- У выпадку парушэнняў дысцыпліны запрашаць навучэнцаў на пасяджэння савета прафілактыкі для абмеркавання паспяховасці і паводзін.
Памятка для педагогаў
па арганізацыі прафілактычнай дзейнасці ва ўстанове адукацыі:
- Неабходна ясна сфармуляваць взрослеющему чалавеку яго правы і абавязкі, вызначыць кола відаў дзейнасці, якія яму дазволеныя і даступныя, і адказнасць за іх. Быць цярплівым і памятаць, што для таго, каб пазбавіцца ад непажаданых звычак, трэба час.
- У канфліктных сітуацыях не імкнуцца атрымаць перамогу любой цаной - педагог таксама мае права мяняць погляды, ён не застрахаваны ад памылак, сёе ў чым можна і саступіць.
- Дзейнічаць толькі тактоўна.
- Выслухоўваць усе, рэагуючы пазней, выбраўшы зручны момант, без раздражнення, выказваючы сваё меркаванне, ўносіць папраўкі ў пачутае.
- Быць самакрытычна, прынцыповым, старацца настолькі ўмацаваць давер навучэнца, каб ён дзяліўся з педагогам сваімі праблемамі.
- Не спрабаваць загнаць вучня ў кут, паставіць у цяжкае становішча.
- Старацца выконваць прынцып: чым больш мы паважаем чалавека, тым вышэй нашы патрабаванні да яго.
- Патрабуючы нешта ад навучэнцаў, нельга гандлявацца.
- У асабістых гутарках ўзмацняць мэтанакіраваную жыццёвую арыентацыю навучэнцаў.
10. Навесці такі парадак у сваім калектыве, каб хлопцы бачылі ў педагогу стабільную кропку апоры - упэўненасць у жыцці.